Vällkommen till Bloggen

Vällkomen till minbloggomaikhockey! Kolla gärna runt på bloggen och kommentera gärna.

måndag 21 mars 2011

Inför FBK-AIK #45 Oscar Steen


Han blev lagets bästa poängplockare i grundserien. Oscar Steen är nyförvärvet som kom tillbaka till Stockholm och fick en nytändning. Nu är den rutinerade centern en av de som ska visa vägen för det unga och hungriga AIK i slutspelet. – Jag tycker vi har en bra balans mellan rutin och ungt i laget. Gruppen är fylld av självförtroende och alla är sugna på att vinna ännu mer, säger Oscar till AIKhockey.se.

Oscar Steen har varit med förut. I sista matchen när Modo avgjorde finalserien mot Linköpings HC 2007 var Steen i allra högsta grad delaktig. Modo vann match sex med 3-2 och kunde bärga hem guldet till Ångermanland efter 4–2 i matchserien mot östgötarna. Steen gjorde två assist i matchen och var en av de stora hjältarna när Örnsköldsviksborna mötte upp laget efter det första guldet på nära 30 år.
– Klart det är ett oförglömligt ögonblick. Men minnen är något man ser tillbaka på efter karriären. Nu ska jag skapa fler minnen med AIK, säger Steen.
Utan att göra några större jämförelser med Modos lag 2007,  finns det några likheter med dagens AIK?
– Egentligen inte. Vi är en annan sorts grupp i AIK. Utvecklingenspotetialen är enorm och vi är en väldigt stark grupp där alla driver åt samma håll. Det enda jämförelsen som kan göras är egentligen antalet vinnarskallar. Vi är många i omklädningsrummet som är beredda att offra allt för att vinna. Vi har varit nederlagstippade hela säsongen och det har gjort oss starka. Men vi har fortfarande mycket kvar att ta ut. Vi är inte färdiga än.
Apropå uppoffrande spel, numera täcker ju till och med du skott...
– Haha, ja det har väl inte hört till vanligheterna under min karriär, men nu börjar det nästan bli en vana...
Säsongen 2004-2005 blev Steen årets rookie i Elitserien. Han började med massproduktion, 47 poäng på 39 matcher, i allsvenska Bofors och flyttades under säsongen upp till Färjestad. Med den ödmjuka stockholmaren menar att det inte var så speciellt.
– Det var väl lockout i NHL och Elitserien kryllade av stjärnor och det var inte så många talanger som fick chansen. De hade nog bara mig att välja på...
28-årige Steen vill sällan prata om sig själv och framhåller alltid laget. Flytten till huvudstaden har också inneburit att han nu kan vara lite mer anonym. Något som passar honom utmärkt.
– Jag har aldrig gillat rampljuset. På mindre orter blir man ofta igenkänd. Det är enklare i Stockholm, här kan man vara lite mer anonym. Jag gillar det.
Du tycker inte om att ge intervjuer, varför är det så?
– Det finns andra som är bättre på att surra än vad jag är. Jag gillar inte att snacka en massa om mig själv. Jag håller mig gärna lite i bakgrunden och låter andra sköta snacket.
Nu möter alltså hemvändaren det lag där karriären tog fart, Färjestad BK.
– Det ska bli otroligt roligt att möta Färjestad i en semifinal. Färjestad är ett väldigt bra lag och vi kommer fortsätta att vara underdogs. Samtidigt passar det oss väl att slå ur underläge. Jag tror definitivt att vi kan fortsätta att skrälla. Vi är ett helt annat lag nu än när serien startade.
Vad är dina erfarenheter av Färjestad?
– Det är en storklubb som har haft några fantastiska decennium i svensk hockey. Självklart är det arbete man gjort i Karlstad imponerande. Klubben och staden lever och andas ishockey. Det är en av tungviktarna i Sverige. Vi möter inte bara ett bra lag utan också en otroligt stark ishockeykultur med många år av framgångar.
AIK har fem raka förluster mot Färjestad den här säsongen och tittar man längre bakåt i tiden tappar man nästan räkningen, känns som ett omöjligt uppdrag?
– Absolut inte. Vi är närmare seger nu än någonsin. Lagets utveckling under säsongen är något jag inte varit med om tidigare och förmodligen något unikt inom svensk ishockey. Vi har fortsatt att jobba på och skaffat oss massor av erfarenhet. Nu är vi bevisligen bland de fyra bästa i landet. Med den talang som finns i truppen kan vi nå längre än semifinal. Men det gäller att vi fortsätter att arbeta som ett lag och var noggranna i varje moment.
Efter att under större delen av säsongen fått lira tillsammans med bröderna Ahlström fick Steen inför slutspurten av serien byta omgivning. Tränaren Melin överraskade de flesta genom att bryta upp succékedjan och sätta centern mellan Daniel Rudslätt och Richard Gynge. Ett drag som varit lyckat.
– Det har funkat bra med bägge formationerna. Rudan och Gynge är otroligt duktiga hockeyspelare och gör det enkelt för mig. Vi är väl inte helt nöjda med produktionen framåt och behöver i semifinalserien lyfta oss ett snäpp.
Vad är viktigt för att AIK ska kunna gå segrande ur semifinalserien?
– Med risk för att bli klyschig så tror jag att vi måste fortsätta att vara noggranna och jobba hårt i varje byte. Vi ska fokusera på vårt spel och fortsätta att tro på det vi gör. Serien är lång och en förlust är inte avgörande. Jag hoppas och tror att vår hemmpublik kommer vara lika fantastisk som den varit på slutet. Det är svårt att komma till Hovet med det trycket. En sak är definitivt säker, vi är inte mätta, segrar skapar bara ännu mer hunger.
Text: Adam Ekman
Foto: Jesper Zerman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar